Naujienos

Mokyklos darbuotojų darbo stebėjimo vizitas Prancūzijoje

2022 03 01

2022 metų vasario 14-18 dienomis  direktoriaus pavaduotoja ugdymui Ona Aleksandravičienė ir profesijos mokytojos Elvyra Vaicekauskienė ir Eglė Volungevičienė dalyvavome  Erasmus+ programos projekto „Neieškok priežasčių, ieškok galimybių!!!“ Nr. 2021-1-LT01-KA122-VET-000017154 darbo stebėjimo vizite Prancūzijos Respublikoje (Paryžiuje).

Projekto tikslas – perimti ES profesinio mokymo institucijų patirtį įtraukiant suaugusiuosius, ypač turinčius žemą formalųjį išsilavinimą, ir/ar patiriančius socialinę atskirtį asmenis, į neformalųjį profesinį mokymą.

Darbo stebėjimo vizitas Prancūzijoje buvo labai intensyvus, įspūdingas bei darbingas.

Darbo stebėjimo veiklų metu lankėmės Prancūzijos profesinėse mokyklose, pameistrystės centruose ir kitose institucijose, susijusiose su suaugusiųjų formalaus ir neformalaus mokymo veiklų organizavimu ir įgyvendinimu. Bendravome su lankomų įstaigų administracija, profesijos mokytojais – Prancūzijoje vadinamais „profesijos formuotojais“, kitais darbuotojais, atsakingais už suaugusiųjų mokymą, taip pat bendravome su besimokančiaisiais tose įstaigose, stebėjome praktinio mokymo užsiėmimus. Domėjomės suaugusiųjų neformalaus profesinio mokymo programų rengimu, įgyvendinimu, suaugusiųjų motyvacijos, skatinimo mokytis metodika, socialiai pažeidžiamų suaugusiųjų įtraukimu į mokymosi visą gyvenimą veiklas.

Pirmiausia priimančiosios organizacijos Eurl Aristote direktorė, Sorbonos universiteto dėstytoja dr. Giedrė Cibulskaitė-Veršinskienė supažindino su Prancūzijos švietimo sistema, bendrojo ugdymo programomis, inovatyviais mokymo metodais, pristatė pameistrystės centrų ir profesinio mokymo licėjų skirtumus, pameistrystės privalumus. Taip pat buvo pristatyta Lietuvos ir Prancūzijos profesinių praktinių įgūdžių realioje darbo vietoje lyginamoji analizė, Prancūzijos pameistrystės įstatyminė bazė, darbo sutartys su darbdaviu, pameistriu ir mokymosi įstaiga, o taip pat suaugusiųjų įtraukimas į neformalųjį profesinį mokymą ir jų mokymo aktualijos. Įdomu buvo sužinoti, kad Prancūzijos Respublika investuoja į visų savo piliečių mokymąsi visą gyvenimą, paslaugas teikia ne tik socialiai pažeidžiamoms visuomenės grupėms (bedarbiams, neįgaliesiems, pan.), o visiems dirbantiems ir nedirbantiems žmonėms. Pažymėtina, kad Prancūzijoje net apie 20% gyventojų dalyvauja mokymosi visą gyvenimą veiklose – tai yra beveik dvigubai daugiau nei ES vidurkis.

Kiekvienas dirbantis ar ieškantis darbo Prancūzijos pilietis nuo 16 metų iki išėjimo į pensiją, susikūręs asmeninę mokymosi paskyrą (Compte personnel de formation, arba CPF) specialiai tam skirtame internetiniame puslapyje kaupia ir gauna 150 valandų kreditą 8 metų laikotarpiui, kurias gali panaudoti mokymuisi formaliose ir neformaliose suaugusiųjų mokymo programose. Šiuos mokymus finansiškai padengia valstybė, taip pat moka ir kompensaciją asmeniui už laiką, kai mokomasi darbo valandomis. Prancūzijos piliečiai gali išsirinkti mokymo kursą iš Švietimo ministerijos patvirtinto mokymo programų sąrašo. Dalyvaudami šiose programose ar kursuose Prancūzijos suaugusieji gali tobulinti kompetencijas ar įgyti naują kvalifikaciją, priklausomai nuo jų asmeninio pasirinkimo, iniciatyvos ir poreikių. Programas galima rinktis internetiniame puslapyje filtruojant pasirinkimus pagal sritį ir regioną, kuriame norima mokytis. Šios programos skirtos trumpos ir vidutinės trukmės Prancūzijos darbo rinkos prognozėse išreikštam poreikiui padengti. Asmenims siūlomi mokymai yra skirti tobulinti kompetencijoms, kurių Prancūzijos darbo birža (le Pôle emploi) prognozuoja, kad reikės trumpos ir vidutinės trukmės laikotarpiu. Nereikalingų valstybės ūkio plėtrai sričių mokymo kursai internetinėje platformoje nepateikiami, taip reguliuojant kompetencijų suteikimo ir tobulinimo mastus. Ši priemonė taip pat skatina darbdavius išleisti darbuotojus mokytis bet kuriuo gyvenimo etapu, valstybei tai remiant. Šia priemone gali naudotis ir 15 metų asmenys, jei dirba pagal pameistrystės sutartį. Šią priemonę koordinuoja Prancūzijos darbo ministerija (Ministère de Travail et Emploi).

Skirtinguose Prancūzijos regionuose suaugusiųjų mokymąsi ne darbo valandomis remia regioninės tarybos.

Bedarbiams finansuojamos darbo biržos (le Pôle emploi) patvirtintos mokymo programos, jei jų asmeniui reikia, siekiant įgyti kompetencijų ar kvalifikaciją, siekiant įsidarbinti į laisvas darbo vietas.

Darbą stebėjome Compagnons de devoir, Lycee Belliard ir CFA campus des métiers et del’entreprise pameistrystės centruose ir Chambre des metiers (amatų rūmuose, kuriuos įsteigė CFA campus des metiers et de l‘entreprise). Pameistrystės centrai yra dideli (pvz., Compagnons de devoir pameistrystės centras turi virš 5 000 pameistrių visoje Prancūzijoje), juose galima ne tik įgyti vidurinį išsilavinimą, bet ir profesiją. Įdomu buvo išgirsti, kad mokiniai privalo išvykti į vienerių metų trukmės „kelionę“ po šalį, t. y. per metus jie privalo kaip pameistriai padirbėti ir pasimokyti ne mažiau kaip 2-3 skirtingose įmonėse skirtinguose Prancūzijos regionuose. Stebėjome, kaip mokiniai atlieka praktinį mokymą pagal įvairias profesinio mokymo programas: santechnikų, suvirintojų, elektrikų, apdailininkų, dažytojų, stalių, dailidžių, stogdengių, akmenskaldžių, padavėjų, virėjų, konditerių, o taip pat profesijos mokytojų – profesijos formuotojų darbą. Susipažinome su mokymo bazėmis, mokymo programomis, mokinių motyvacijos skatinimu renkantis atitinkamas specialybes, bendradarbiavimu su įmonėmis, kuriose mokiniai dirba pagal pameistrystės sutartis, mokymo metodais, taikomais skirtingų gebėjimų mokiniams.

Praktinio mokymo centrai Prancūzijoje besimokantiems teikia pagalbą įsidarbinant: informuoja apie pramonės ir amatų bendroves, padeda profesinio orientavimo klausimais, rengia individualius pokalbius, supažindina su profesijomis, informuoja apie ieškančias darbuotojų įmones, stebi absolventų įsidarbinimą, rengia stažuotes firmose, firmų pristatymus, konferencijas, atlieka darbo rinkos tyrimus.

O didžiausią įspūdį paliko glaudus Prancūzijos profesinio mokymo įstaigų bendradarbiavimas su darbdaviais, palanki Prancūzijos švietimo sistema, orientuota į nemokamą mokslą, seniai taikoma pameistrystės forma. Prancūzijos mokesčių sistema suderinta ir susieta su verslo kūrimo ir plėtojimo aplinka, švietimo finansavimu (darbdaviai moka mokestį ir t. t.).

Kadangi vizitas vyko kultūros ir meno sostinėje Paryžiuje, buvo aplankyti tokie kultūros objektai kaip Paryžiaus miesto simboliai – Versalio rūmai, Eifelio bokštas, Luvro muziejus, Triumfo arka, Eliziejaus laukai bei kitos lankytinos vietos.

Džiaugiamės, kad vizito metu vykdyta veikla atitiko mūsų poreikius ir lūkesčius, kad mūsų pastangos pamatyti, išmokti ir visa tai pritaikyti tolesnėje profesinėje veikloje buvo gražiai įvertintos – gavome Europass dokumentus bei priimančiosios įstaigos sertifikatus. Mobilumo projektai – tai puiki galimybė gilinti žinias ir įgyti patirties.

Nuoširdžiai dėkojame Eurl Aristote direktorei Giedrei Cibulskaitei-Veršinskienei ir jos pagalbininkei Amelijai.

 

Ona Aleksandravičienė, Elvyra Vaicekauskienė ir Eglė Volungevičienė

 

Erasmus+ programą Lietuvoje administruoja Švietimo mainų paramos fondas ir finansuoja Europos Komisija. Šis pranešimas atspindi tik autorių požiūrį, todėl Komisija negali būti laikoma atsakinga už bet kokį jame pateikiamos informacijos naudojimą.