Naujienos
MOKYKLOS DARBUOTOJAI DOMĖJOSI ĮTRAUKIOJO UGDYMO PATIRTIMI ITALIJOJE
2024 06 12Įtraukusis ugdymas šiandien Lietuvoje yra viena iš dažniausiai aptariamų temų, kuri paliečia tėvus, mokyklą, visą švietimo sistemą. Nuo 2024 metų rugsėjo mėn. įsigalios Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo straipsnių pakeitimai, nustatantys visuotinę pareigą visoms privalomąjį ir visuotinį švietimą teikiančios mokykloms sudaryti sąlygas kiekvienam asmeniui ugdytis, plėtoti savo galias ir gebėjimus, gauti reikiamą pagalbą ir būti nediskriminuojamam dėl ugdymosi poreikių įvairovės ar švietimo pagalbos reikmių. Įtraukties švietime plėtrai yra svarbios mokyklos bendruomenės nuostatos, lemiančios požiūrį ir neabejotinai darančios įtaką sprendimams, tačiau tik kolegialiai ieškant sprendimų galima plėtoti įtrauktį, kurti mokyklą kiekvienam joje besimokančiajam.
Siekiant sėkmingai įgyvendinti įtraukųjį ugdymą, plėtoti, kurti bei išbandyti naujas praktikas įtraukiojo ugdymo srityje, jomis dalintis ir bendradarbiauti tiek mokyklos bendruomenės ribose, tiek už jų, 2024 m. birželio 3-7 dienomis septyni Viešosios įstaigos Daugų technologijos ir verslo mokyklos profesijos mokytojai ir administracijos atstovai dalyvavo savaitės trukmės darbo stebėjimo vizite Italijoje, Milane. Vizitas buvo įgyvendinta pagal Erasmus+ programos mobilumo projektą Nr. 2023-1-LT01-KA121-VET-000146758.
Italija yra ta šalis, skaičiuojanti daugiau nei 40 metų įtraukiojo ugdymo patirtį. Vizito metu susipažinta su Italijos švietimo sistema, mokyklų patirtimis, vykdančiomis mokinių pažangos stebėseną įvairiose ugdymo pakopose ir įgyvendinant įtraukųjį ugdymą. Vizito metu lankytasi penkiose profesinio mokymo įstaigose (institutuose): IIS Severi Correnti/ITT Ettore Conti (mechanikos kryptis); IIS Bertarelli-Ferraris (Web dizaino, mechanikos, elektronikos, elektrotechnikos kryptys); ITCG „Achille Mapelli“ (administravimo, finansų, turizmo ir agrarinių mokslų kryptys ; IIS Maxwell (logistikos, mechanikos, elektronikos, aeronautikos ir mechatronikos kryptys); IIS Luigi Castiglioni (agrarinių mokslų kryptis). Turėjome galimybę susipažinti su skirtingomis įtraukiojo ugdymo strategijomis, diskutuoti apie skirtingas patirtis, metodus ir geriausias praktikas, diegiant įtraukųjį ugdymą. Aplankytų mokyklų patirtis padėjo giliau suprasti, kas svarbiausia kuriant įtraukią mokyklą. Specialiųjų ugdymosi poreikių mokiniai maksimaliai ugdomi kartu su klase. Mokyklose sėkmingai įgyvendinamas tarpinstitucinis bendradarbiavimas. Pagal poreikį vaikui pritaikomas individualus mokymo(si) planas ir tik 3 proc. mokinių nėra ugdomi mokyklose, o paliekami reabilitacijos centruose.
Paliko įspūdį, kad mokyklose gausu dalykų, kuriančių teigiamą psichologinį klimatą ir ugdančių vertybinius principus: daug relaksacinės erdvės mokiniams, kur galima užkąsti, pabendrauti; knygos kabinetuose, koridoriuose. Daug piešinių, užrašų, reiškiančių toleranciją, mandagumą, draugiškumą ar kitas vertybes. Itin šilti santykiai tarp mokinių ir mokytojų, kitų mokyklų darbuotojų.
Apibendrinant priėjome išvados, jog įtrauktis švietime nėra baigtinis procesas ir nė viena pasaulio šalis nėra pasiekusi šimtaprocentinės įtraukties. Tai nuolatinis procesas. Neįmanoma ir net nebūtina iš anksto nuspėti, koks vaikas su kokiais poreikiais ateis į mokyklą, neįmanoma būti pasiruošus visiems atvejams. Dažniausiai sprendimus dėl ugdymo organizavimo priimsime jau turėdami konkrečią informaciją apie konkretų vaiką, jo poreikius ir galimybes. Svarbiausia, kad visi būtų pasirengę priimti naujus iššūkius ir juos paversti vaiko sėkmės istorijomis.
Darbo stebėjimo vizitas buvo turtingas visomis prasmėmis. Italija garsi savo virtuve, madomis ir dizainu, drabužių pramone, architektūra, menu, muzika ir kaip puiki vieta turizmui. Laisvalaikiu aplankėme ypatingo grožio gotikinio stiliaus Milano Katedrą (Duomo di Milano), didžiausią katalikišką Katedrą Italijoje ir antrą pagal dydį pasaulyje; vieną didžiausių pilių Europoje - Sforcų pilį su Milano istoriniu-muziejiniu kompleksu; vieną gražiausių Europos traukinių stočių Milano centrale; Vittorio Emanuele II galeriją, vieną seniausių prekybos centrų, žavintį savo itališka architektūra ir didumu, pavadintą pirmojo Italijos karaliaus vardu. Grožėjomės Komo ežeru, viena iš populiariausių vietų Šiaurės Italijoje...
Siekiant, kad vizito metu dalyvių įgyta patirtis bei patobulinti įgūdžiai būtų pripažįstami ES mastu, kiekvienam dalyviui buvo išduoti Europass mobilumo dokumentai.
VšĮ Daugų technologijos ir verslo mokykla 2022 metais gavo Erasmus+ programos akreditaciją (Nr. 2021-1-LT01-KA120-VET-000047366) iki 2027-12-31, tad mobilumo veiklas užsienio šalyse mokyklos darbuotojams ir mokiniams vykdysime iki 2027 metų pabaigos. Erasmus+ programa yra puiki galimybė profesinių mokyklų darbuotojams bei mokiniams įgyti žinių, patirties, teorinių ir praktinių gebėjimų užsienio šalyse, patobulinti užsienio kalbos žinias, pažinti kitos šalies gyvenimą, kultūrą. Todėl kviečiame mokyklos bendruomenę sekti mokyklos Erasmus+ programos projektų naujienas ir aktyviai dalyvauti įgyvendinamose veiklose.
„Finansuojama Europos Sąjungos lėšomis. Tačiau išreiškiamas požiūris ar nuomonė yra tik autoriaus (-ių) ir tai nebūtinai atspindi Europos Sąjungos ar Švietimo mainų paramos fondo požiūrį ar nuomonę. Nei Europos Sąjunga, nei dotaciją teikianti institucija negali būti laikoma už juos atsakinga.“